Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash

-->

HISTORIA
30. KASZUBSKIEJ ESKADRY LOTNICZEJ

Historia lotnictwa w Siemirowicach rozpoczyna się w 1956 roku z chwilą przebazowania 15. Eskadry Marynarki Wojennej na nowe lotnisko. Natomiast historia jednostek "poprzedniczek" dzisiejszej 30. Eskadry Lotniczej ma swój początek dużo wcześniej, a mianowicie w październiku 1948 roku, kiedy w Wicku Morskim powstała eskadra lotnicza MW wyposażona w samoloty Pe-2, Ił-2 i Po-2.

W styczniu następnego roku przybyły do niej myśliwce Jak-9M. 25 marca 1950 roku w Słupsku sformowano 30. Pułk Lotnictwa MW wyposażony w samoloty Tu-2 i Pe-2. W maju 1951 roku pułk przebazowano na lotnisko Gdynia Babie Doły, tam też przybyły pierwsze samoloty Jak-11. W lipcu następnego roku pułk przebazowano do Gdańska Wrzeszcza. Kolejnym typem samolotu, który został wcielony do służby w marcu 1956 roku, był Ił-28R. Z dniem 1 września1956 roku, na bazie eskadry z 30pl MW sformowano 15. Specjalną Eskadrę Lotnictwa Rozpoznawczego MW na lotnisku Gdynia Babie Doły. Miesiąc później przebazowano ją na nowo wybudowane lotnisko w Siemirowicach. W lipcu 1957 dotychczasowy 30. Pułk przeformowano na 30. Pułk Lotnictwa Szturmowego. Miesiąc później dostarczono do niego pierwsze samoloty myśliwsko - szturmowe Lim-2. W sierpniu 1957 roku pułk przebazowano na lotnisko Siemirowice. W grudniu 1960 roku 30plsz przeformowano na 30. Pułk Lotnictwa Myśliwsko - Szturmowego. W lutym 1963 roku na wyposażenie przybyły pierwsze samoloty polskiej produkcji TS-8 Bies, a w styczniu 1964 roku, pierwsze samoloty Lim-6bis. Pierwszy samolot An-2 pojawił się w Siemirowicach w styczniu 1965 roku, wcześniej użytkowała go 18elł w Gdyni Babich Dołach. W październiku 1966 roku przybyły pierwsze samoloty Mig-15. W maju 1967 roku 30plmsz przeformowano na 7plmsz. W kwietniu 1977 roku zakończono szkolenie na samolotach TS-8 Bies, miesiąc później do jednostki przybyły pierwsze samoloty TS-11 Iskra. 1 października 1979 roku do swojego ostatniego lotu wystartował samolot Ił-28, był to zarazem ostatni lot tego typu samolotu w Polsce. W listopadzie 1982 roku, na zarządzenie Szefa Sztabu Generalnego, 7plmsz zmienił nazwę na 7. Pułk Lotnictwa Myśliwsko - Bombowego. Wcześniej, 15 czerwca tego roku wycofano z użycia ostanie w lotnictwie MW samoloty Lim-6. Z dniem 1 lipca 1988 roku rozformowano 15elr MW a 7plmb przeformowano w 7. Pułk Lotnictwa Specjalnego MW z dwiema eskadrami samolotów w Siemirowicach i dwiema śmigłowców w Darłowie. W marcu 1991 roku ze struktur 7. Pułku wyłączono eskadry ZOP i ratowniczą z Darłowa. Weszły one w skład nowo sformowanej 40. Eskadry ZOP i Ratownictwa. Ze służby wycofano ostatnie samoloty SB Lim-2A, a na uzbrojenie weszły TS-11R. 25 października 1994 roku, w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu odbyło się przekazanie pierwszego samolotu An-28 przeznaczonego do zadań patrolowo - rozpoznawczych.

W ślad za utworzeniem Brygady Lotnictwa MW, z dniem 1 stycznia 1996 roku, rozformowano 7pls, a w to miejsce sformowano 3. Dywizjon Lotniczy i 5. Batalion Zabezpieczenia. W dniu 27 sierpnia 1997 roku odbyło się uroczyste wręczenie sztandaru ufundowanego przez społeczeństwo Ziemi Kaszubskiej. Jednocześnie decyzją Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 września 1997 roku dywizjon otrzymał nazwę wyróżniającą "Kaszubski".

W wyniku kolejnej restrukturyzacji w lotnictwie morskim, z dniem 1 stycznia 2003 roku, dywizjon przeformowano w 30. Eskadrę Lotniczą. Ostatni lot na samolocie TS-11 w barwach lotnictwa MW odbył się w dniu 25 lutego 2003 roku. W 2004 roku, podczas uroczystości z okazji święta jednostki eskadra oficjalnie przejęła tradycje 304. Dywizjonu Ziemi Śląskiej im. Ks. Józefa Poniatowskiego i stała się kontynuatorką bojowych tradycji polskich lotników morskich z czasów II wojny światowej. Eskadra uzyskała też prawo używania odznaki 304. Dywizjonu. Swoje święto jednostka obchodziła 28 sierpnia.

Pod koniec 2010 roku eskadra jako samodzielna jednostka została rozformowana i włączona w strukturę 44. Bazy Lotnictwa Morskiego.

Dowódcy 30. Eskadry Lotniczej:

  • kmdr por. pil. Waldemar Kilarski (2003);
  • kmdr por. pil. Zbigniew Panek (2003 - 2004);
  • kmdr por. pil. Zbigniew Maksymiuk (2004 - 2006);
  • p.o. kmdr ppor. pil. Bartosz Gadowski (2006 - 2007);


343665
Uwagi na temat strony kieruj do Webmastera.
© 2008 Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wszelkie prawa zastrzeżone.